Wat is een canonical tag precies?
<link rel="canonical" href="https://website.com/example-page/" />
- link rel=”canonical” geeft aan dat het om de canonical tag
- In de href staat de URL van de pagina die je gekozen hebt om te laten indexeren.
Waarom zijn van canonical tags belang voor SEO?
Het hebben van unieke inhoud is een van de belangrijkste factoren in SEO. Zoekmachines houden niet van pagina’s met dezelfde of bijna dezelfde inhoud. Als jouw Magento shop veel dubbele content bevat, kan Google het domein straffen en een lagere score op de zoekresultaten geven. Het expliciet aan Google vertellen welke URL de meest representatieve of canonieke is voor jouw pagina’s is daarom van groot belang. Wanneer je geen canonical tags opgeeft, kiest de zoekmachine zelf. En dat is vaak niet het beste idee.
Het hebben van meerdere vergelijkbare pagina’s kan bovendien het crawlbudget verspillen. Zoekmachines verliezen kostbare tijd met het doorzoeken van dubbele pagina’s in plaats van nieuwe inhoud op jouw website te ontdekken.
Canonical tags helpen ook om externe links te verwijzen naar de juiste versie van de pagina. Zo komt de linkjuice op de juiste plek terecht. Hierdoor helpen canonical tags niet alleen zoekmachines bij het indexeren en rangschikken van de “juiste” pagina’s in de zoekresultaten, maar ze bewaken ook de linkkwaliteit en besparen ze op het crawlbudget. Reden genoeg om dit goed op orde te hebben!
Wanneer zijn canonical tags nodig?
Canonical tags zijn nodig wanneer pagina’s dezelfde of bijna dezelfde inhoud hebben. In Magento 2 zijn productpagina’s die in meerdere categorieën voorkomen en variaties van cataloguspagina’s de voorbeelden van pagina’s die volledig of gedeeltelijk duplicaat zijn.
In onderstaande sommen we de meest voorkomende gevallen van duplicaten in een Magento 2 webshop op. Om ervoor te zorgen dat zoekmachines jouw pagina’s op de juiste manier indexeren en rangschikken, moet je in deze gevallen aangeven welke pagina jij kiest als de meest representatieve. Zo weten zoekmachines aan welke pagina ze de meeste aandacht moeten besteden.
- Pagina’s die bereikbaar zijn via http:// en via https://
Bijvoorbeeld: http://website.com en https://website.com - Pagina’s die bereikbaar zijn via www en zonder www
Bijvoorbeeld: https://website.com en https://www.website.com - Pagina’s die bereikbaar zijn met en zonder schuine streep achter de URL
Bijvoorbeeld: https://website.com/home en https://website.com/home/ - Productpagina’s die in verschillende categorieën staan. Jouw websitebezoekers zien steeds dezelfde pagina, ongeacht het pad dat ze hebben gevolgd om op het product terecht te komen.
Bijvoorbeeld: https://website.com/heren/t-shirt.html en https://website.com/zomer/t-shirt.html - Cataloguspagina’s met sortering, filtering en/of paginering. Klanten blijven steeds dezelfde categorie zien, ook als ze filters of sortering gebruiken of navigeren naar tweede of derde pagina.
Bijvoorbeeld: https://website.com/t-shirts.html, https://website.com/t-shirts/filter/black_1.html, https://website.com/t-shirts.html?product_list_order=name en https://website.com/t-shirts.html?p=2 - de zoekpagina
Bijvoorbeeld https://website.com/catalogsearch/result/?q=t-shirt, https://website.com/catalogsearch/result/?q=t-shirts
Waar moet je op letten?
Waar moet je opletten bij het plaatsen van canonical tags? Pas onderstaande praktische tips toe om canonical tags correct te implementeren. Zo voorkom je de meest voorkomende fouten.
- Gebruik de SSL versie van de pagina: https://
- Kies consequent voor de www of non-www versie
- Gebruik voor de href absolute URL’s. Canonieke tags die alleen relatieve URL’s bevatten, worden door de zoekmachines genegeerd.
- Voeg ook een naar zichzelf verwijzende canonical tag op de pagina die je kiest als meest representatief
- Maak geen canonieke ketens. Er moet één hoofdversie van de pagina zijn waarnaar alle duplicaten linken.
- Let erop dat de gekozen pagina niet geblokkeerd wordt door de robots.txt
- Gebruik URL’s altijd in kleine letters
Hoe geef je canonieke pagina's aan?
Via Script and Style Sheets
Je kunt eenvoudig het <link>-element met het rel=”canonical”-attribuut toe te voegen in het <head>-gedeelte van de pagina’s met vergelijkbare inhoud:
- Open het admin panel en zoek op:
Content > Design > Configuration > Store > HTML Head > Script and Style Sheets - Voeg toe: <link rel=”canonical” href=”https://website.com/canonical-page-link/” />
- Open het admin panel en zoek op:
Denk hierbij nog even aan praktische tips om canonical tags correct te implementeren!
Via Configuratie in het admin panel
Gelukkig kun je in Magento voor alle product- en categoriepagina’s in één keer de canonieke pagina’s vanuit het admin panel instellen:
- Open het admin panel en zoek op:
Stores > Configuration > Catalog > Catalog > Search Engine Optimization - Zet “Use Canonical Link Meta Tag for Categories” en “Use Canonical Link Meta Tag for Products” allebei naar “Yes”.
- Sla de settings op en de canonical tags zijn geregeld voor alle product- en categoriepagina’s.
- Open het admin panel en zoek op:
Via een .XML-bestand
Een canonical tag voor een CMS-pagina in Magento 2 via een .XML-bestand
-
-
- Maak een .XML-bestand. Bijvoorbeeld cms_page_over_ons_canonicallink.xml. Later zal het bestand worden weergegeven in eeen lijst met opties. Zorg daarom voor herkenning. over_ons: betreffende CMS-pagina canonicallink: de vernieuwde lay-out.
- Nadat het XML-bestand is gemaakt, voeg je er de volgende code aan toe:
-
<?xml version=”1.0″?> <page xmlns:xsi=”http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance” xsi:noNamespaceSchemaLocation=”urn:magento:framework:View/Layout/etc/page_configuration.xsd”> <head> <link rel=”canonical” src=”jouw gekozen canonical URL” src_type=”url”/> </head> </page>
3. Plaats dit bestand in (jouw_Magento_root)\vendor\magento\theme-frontend-luma\Magento_Theme\layout en gebruik vervolgens de volgende opdracht om de cache leeg te maken: php bin/magento cache:flush
Je kunt op deze manier ook de canonieke URL aan de startpagina toevoegen.Andere opties
Sitemap.xml en Robots.txt
301 redirects
Kies de meest representatieve pagina en verwijs alle pagina’s met vergelijkbare inhoud via een URL rewrite naar deze pagina.
- Open het admin panel en zoek op:
Marketing > SEO & Search > URL Rewrites
- Open het admin panel en zoek op:
Modules
Ten slotte zijn er op de Magento marketplace een aantal modules waarmee je canonieke pagina’s kunt aangeven. Bijvoorbeeld:
- Magefan – Magento 2 SEO Suite Ultimate Extension.
- BSS Commerce – Magento 2 SEO Extension