Bereik je doelgroep met een online magazine

Online magazines zijn een goede toevoeging aan jouw online communicatiemix. Naast je website biedt een online publicatie de mogelijkheid om een thema uit te diepen en te verrijken met beeld en geluid. In tegenstelling tot de website die in de regel bezocht wordt met een vooropgezet plan, laat de bezoeker van een online magazine zich graag verrassen. Een online magazine is een interactieve uitgave die heel geschikt is om je doelgroep op aantrekkelijke wijze te informeren en te inspireren.

Een goede basis voor je online publicatie

De techniek waarvoor je kiest vormt de basis voor je publicatie. Een intuïtieve en gebruiksvriendelijke navigatie is een eerste vereiste voor een succesvol magazine. Dit maakt een online magazine in de vorm van een doorbladerbare PDF of ISUU minder geschikt. Het is lastig hier doorheen te bladeren en het voortdurend in- en uitzoomen is staat het lekker lezen in de weg. Een betere basis biedt webgebaseerde software zoals Foleon of Maglr die een responsive weergave heeft en goed toont op laptop, tablet en mobiel. Je kunt eenvoudig door de pagina’s heen scrollen en swipen en hebt een duidelijke inhoudsopgave bij de hand.
Uit onderzoek blijkt dat nieuws vaker en vaker op de smart phone wordt bekeken. Er wordt steeds minder gebruik gebruik gemaakt van de laptop of tablet. Zorg er bij het ontwerp dus voor dat je digitale magazine vooral goed toont en leesbaar is op de mobiel (mobile first).

Een webbased magazine bied je bovendien nog meer voordelen:

+ goed vindbaar door zoekmachines
+ goed deelbaar op de sociale media
+ goed meetbaar zodat je inzicht krijgt in wat werkt en wat niet
+ makkelijk aanpasbaar, zodat een update altijd mogelijk is.

Tips voor een succesvol online magazine

Allereerst: inhoud is alles. Wees aantrekkelijk, origineel en relevant voor je doelgroep. Het begint met denken vanuit de lezer en niet vanuit de zender om effectief te kunnen zijn.

  • houd rekening met de concentratieboog van je lezer en houd het aantal pagina’s beperkt: 6 tot maximaal 8 artikelen is een goed uitgangspunt;
  • bouw de inhoud van de pagina goed op: plaats de belangrijkste boodschap bovenaan en verdiep naar beneden;
  • besteed zorg en aandacht aan de inhoud en vormgeving van iedere pagina;
  • wissel korte en lange (tekstuele) pagina’s met elkaar af;
  • zorg voor voldoende variatie: wissel tekstuele pagina’s (long reads) af met fotografie, video, infographic en interactieve elementen zoals een quiz, test of puzzel;
  • zorg voor aantrekkelijk beeld: besteeds aandacht aan de fotografie;
  • zorg voor herkenning met een bladformule: terugkerende rubrieken.
Een plank met afwisselende pagina's: longreads, video, kort nieuws, infographic, foto's en puzzel of quiz

Een goede verspreiding van je online magazine

Het lezen van een magazine – print of online – is verbonden aan het nemen van een rustmoment. Je hebt even de tijd om te ontspannen en informatie tot je te nemen. Je wilt vermaakt worden of informatie krijgen over een thema dat je interesseert. Een printblad kun je op zo’n moment oppakken en doorbladeren. Maar hoe speel je hier met online magazine goed op in?

  • Kies het juiste verzendmoment voor je online magazine. Afhankelijk van de inhoud van je magazine kan dit in het weekend zijn, tijdens de lunchpauze of de ochtend- of avondspits. Test dit uit en blijf de het leesgedrag monitoren!
  • Neem een “Herinner me later” mogelijkheid op. Hiermee kan iemand een reminder instellen voor het lezen van het magazine op een moment waarop het hemzelf uitkomt;
  • Zorg ervoor dat je magazine op de juiste momenten via social media weer onder de aandacht gebracht wordt. Alle artikelen in het magazine kunnen via facebook, twitter, linkedin, instagram etc. los gepromoot worden;
  • Maak vanuit het artikel doorverwijzingen naar gerelateerde artikelen.